• کاشان - میدان شورا - ساختمان نوآوری سلامت

تماس با ما

09016693332

031-55543022

ایمیل

info@r-tebvida.ir

ساعات کاری

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 14:30

آیا سرطان خون ارثی است؟

آیا سرطان خون ارثی است؟

آیا سرطان خون ارثی است؟

آیا سرطان خون ارثی است؟

سرطان خون یک نوع سرطان مغز استخوان است که سلول های خونی در آنجا ساخته می شوند. سرطان خون و یا لوسمی یک بیماری ژنتیکی می باشد که علاوه بر اختلالات ژنی عوامل دیگری از قبیل شیوه زندگی در ایجاد آن دخیل هستند. در اینجا این سوال مطرح است که آیا سرطان خون ارثی است؟

سرطان خون یک نوع سرطان مغز استخوان است که سلول های خونی در آنجا ساخته می شوند. سرطان خون و یا لوسمی یک بیماری ژنتیکی می باشد که علاوه بر اختلالات ژنی عوامل دیگری از قبیل شیوه زندگی در ایجاد آن دخیل هستند. در اینجا این سوال مطرح است که آیا سرطان خون ارثی است؟ شاید در نظر عامه ژن و یا ارث تفاوتی با یکدیگر نداشته باشند اما از دیدگاه کارشناسان عوامل ژنیتیکی و ارثی متفاوت می باشد که در ادامه بیشتر به تفسیر اونها خواهیم پرداخت.

دانشمندان بر این تصور هستند که برخی از انواع سرطان های خون به دلیل جهش های ژنتیکی موجود در DNA سلول های خونی رخ می دهد. این جهش های ژنتیکی باعث تغییر سلول های خونی در مغز استخوان می شوند. اونها می توانند مانع از عملکرد درست سلول های خونی شوند. سرانجام سلول های غیر طبیعی خون از سلول های سالم جدا شده و با ایجاد تغییرات در آنها، مانع از تولید سلول های سالم توسط مغز استخوان می شوند.

آیا سرطان خون ارثی است؟

جهش ها ژنتکی هستند اما ارثی نیستند. این بدان معنی است که، اگر چه سرطان خون یا همون لوسمی ناشی از جهش های ژنتیکی است اما این اختلالات ژنتیکی از خانواده شما به ارث برده نمی شود و فقط می تونیم بگیم این یک جهش ژنی است.

علت این جهش های ژنتیکی مشخص نیست، و ممکنه شما به لحاظ ژنتیکی در معرض ابتلا به این بیماری باشید، اما شیوه زندگی مانند سیگار کشیدن می تونه ریسک ابتلا به سرطان خون را در شما افزایش دهد که اگر سعی بر پیروی از سبک صحیح زندگی داشته باشیم با وجود جهش های ژنتیکی شانس کمتری برای ابتلا خواهیم داشت. بعنوان مثال قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص و تابش انواع اشعه ها می توانند ناهنجاری هایی در DNA بوجود بیاورند که منتهی به بروز لوسمی گردد.

تفاوت بین یک بیماری ژنتیکی و یک بیماری ارثی؟

با وجود اینکه این دو اصطلاح قابل معاوضه نیستند اما علت هر دوی اونها ناشی از جهش های ژنتیکی می باشد و اگر دقیقتر نگاه کنیم علت می تونه ناهنجاری های DNA باشد. در ادامه توضیحات کاملتری در رابطه با اینکه آیا سرطان خون ارثی است یا خیر؟ ارائه خواهیم داد.

بیماری ژنتیکی:

داشتن یک بیماری ژنتیکی به این معنی نیست که این بیماری همیشه از طریق خانواده منتقل می شود. این قبیل بیماری ها بر اثر اختلالات ژنتیکی بوجود می یان که می تونه ریشه در ژنتیک و یا عوامل اکتسابی داشته باشه. اختلال DNA یا از یک ژن و یا چندین ژن جهش یافته بوجود می یاد. جهش های ژنتیکی در طول زندگی یا بر اثر خطاهایی که در تولید سلول رخ می دهد بوجود می یاد و یا بر اثر عوامل محیطی اثرگذار.

بیماری ارثی:

بیماری های ارثی یک نوع از بیماری های ژنتیکی هستند که از جهش های ژنی خانواده شما به ارث برده شده است. جهش های ژنی در تخمک و اسپرم والدین رخ می ده که از اونها به فرزندان منتقل می شود. برخی از بیماری های ارثی شامل هموفیلی، کم خونی سلول داسی شکل، و دیستروفی عضلانی می باشد. به ندرت این گونه بیماری ها در افرادی دیده می شود که هیچ گونه سابقه خانوادگی ندارند. برخی از انواع سرطان های ارثی نیز مانند سرطان سینه، تخمدان، کولورکتال و پروستات وجود دارند که دارای ریشه های خانوادگی و ارثی می باشند.

اختلالات ژنتیکی و سرطان خون ارثی:

داشتن اختلالات ژنتیکی می تواند خطر ابتلا به سرطان های حاد میلوئید و لنفوسیتی را افزایش دهد. این شرایط عبارت است از:

  • سندروم کلاینفلتر
  • سندروم داون
  • کم خونی
  • سندروم بلوم
  • نوروفیبروماتوز

سیگار کشیدن:

مصرف دخانیات از عوامل مرتبط با شیوه زندگی می باشد که با عدم مصرف آن شانس ابتلا به این سرطان در شما کاهش می یابد.

اختلالات خون:

وجود برخی از اختلالات خونی مانند میلودیپلاسیس، ترومبوسیتمی اولیه می تونه شما رو در معرض خطر ابتلا به سرطان خون میلوئید دارند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارتباط با ما


شماره تماس

55543022 - 031
09016693332

ادرس

کاشان - میدان شورا - ساختمان نوآوری سلامت 

پست الکترونیک

info@r-tebvida.ir

مقالات ما


آزمایش خون MPV چه زمان‌هایی باید انجام شود
  • 1
  • ژانویه
  • آزمایش خون MPV چه زمان‌هایی باید انجام شود

      متوسط حجم خون پلاکتی یک آزمایش خون است که میانگین پلاکت‌ها را در خون اندازه‌گیری می‌کند، پلاکت‌ها به زخم‌های التهابی کمک ...

    چند نوع آزمایش قند داریم؟
  • 3
  • ژانویه
  • چند نوع آزمایش قند داریم؟

    دیابت بیماری‌ایی است که همه ما با آن آشنایی داریم. می‌دانیم که قند خون بالا می‌تواند زمینه را برای بروز ناراحتی‌های جدی ...

    دلایل نیاز به انجام آزمایش مدفوع
  • 5
  • ژانویه
  • دلایل نیاز به انجام آزمایش مدفوع

    آخرین قسمت از سیستم گوارش بدن، روده ها هستند. مواد غذایی بعد از هضم در معده، باید وارد روده ها شوند تا ...

    اطلاعاتی در رابطه با آزمایش آلبومین
  • 7
  • ژانویه
  • اطلاعاتی در رابطه با آزمایش آلبومین

    علت‌های تجویز آزمایش آلبومین توسط پزشکان آزمایش آلبومین در حقیقت به بررسی میزان این پروتئین در خون افراد خواهد پرداخت، در صورتی ...