• کاشان - میدان شورا - ساختمان نوآوری سلامت

تماس با ما

09016693332

031-55543022

ایمیل

info@r-tebvida.ir

ساعات کاری

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 14:30

استرس چیست و چگونه ایجاد میشود

استرس چیست و چگونه ایجاد میشود

استرس چیست و چگونه ایجاد میشود

استرس چیست و چگونه ایجاد میشود؟

همه ما تقریباً می‌دانیم که منظور از استرس چیست و حداقل یک بار در طول عمر خود استرس را تجربه کرده‌ایم. اما برای برخی افراد، استرس تنها به یک آزمون مهم، مصاحبه شغلی، کنفرانس یا ارائه کلاسی محدود نمی‌شود و تقریباً هر ثانیه از عمر خود را با این مشکل سپری می‌کنند. برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند بدانند دلیل این همه نگرانی و استرس چیست و چگونه ایجاد میشود، در این مقاله اطلاعات مفیدی را در اختیارشان قرار داده‌ایم تا با آشنایی با دلایل و علائم استرس بتوانند هرچه سریع‌تر برای درمان و مدیریت آن اقدام کنند.

استرس چیست؟

در رابطه با اینکه به طور کلی و از نظر روانشناسی تعریف استرس چیست، باید بگوییم استرس عبارت است از احساس قرارگرفتن بیش از حد تحت‌فشار روحی و روانی. زمانی که احساس می‌کنید قادر به مقابله با آن نیستید، فشار به استرس تبدیل می‌شود. افراد روش‌های متفاوتی برای واکنش به استرس دارند، بنابراین موقعیتی که برای یک فرد استرس‌زا باشد ممکن است برای دیگری انگیزه‌بخش باشد.

استرس می‌تواند بر احساس، تفکر، رفتار و نحوه عملکرد بدن شما تأثیر بگذارد. در واقع، علائم رایج استرس شامل مشکلات خواب، تعریق، از دست دادن اشتها و مشکل در تمرکز است.

ممکن است احساس اضطراب، تحریک‌پذیری یا کاهش عزت‌نفس داشته باشید، و ممکن است ذهنتان سرشار از افکار آزاردهنده باشد و دائماً نگران باشید. ممکن است متوجه شوید که کنترل خود را راحت‌تر از دست می‌دهید، بیشتر تنقلات می‌خورید یا غیرمنطقی رفتار می‌کنید. همچنین ممکن است سردرد، تنش یا درد عضلانی یا سرگیجه را تجربه کنید.

استرس باعث افزایش هورمون‌ها در بدن شما می‌شود. این هورمون‌ها برای افزایش توانایی شما در مقابله با عوامل استرس‌زا و تهدیدکننده آزاد می‌شوند.

هنگامی که فشار یا تهدید از بین رفت، سطح هورمون استرس شما معمولاً به حالت عادی بازمی‌گردد. با این حال، اگر به طور مداوم تحت استرس هستید، این هورمون‌ها در بدن شما باقی می‌مانند و منجر به علائم استرس می‌شوند.

علت استرس چیست:

برای مدیریت بهتر استرس، لازم است بدانید که مهم‌ترین عوامل تحریک‌کننده و دلیل استرس چیست. بر اساس نظر سنجی‌هایی که بر دلایل استرس انجام شد، موارد زیر چهار عامل اصلی استرس هستند:

1_ درآمد و سرمایه:

نگرانی بسیاری از افراد از درآمد کم و عدم توانایی آنها در تأمین هزینه‌ها و مخارج زندگی است. همچنین بسیاری از افرادی که صاحب شغلی پردرآمد هستند و ممکن است به دلیل موانع اقتصادی، مشکلات جامعه و مسائل مربوط به حقوق بازنشستگی، همیشه نگران از دست دادن شغل و تأمین سرمایه زندگی خود هستند.درگیری افراد با دوست و همکار، شکست‌های عاطفی، مشکلات در روابط با همسر، طلاق، مشاجره و حتی مرگ عزیزان همگی می‌توانند از عوامل تأثیرگذار در استرس روزمره شما باشند.

2_  سلامتی:

بسیاری از افراد به دلیل تجربه از دست دادن دوستان یا آشنایان، ممکن است دائماً نگران وضع سلامتی خود و اطرافیان باشند. نگرانی از حوادث غیرمترقبه و ناگوار، نگرانی از بیماری‌های مزمن و لاعلاج همگی موجی افزایش استرس این افراد می‌شود.

3_ تغذیه نامناسب:

دریافت ناکافی مواد مغذی و همچنین مصرف بیش از حد مواد محرک و غذاهای فاقد مواد مغذی برای بدن استرس‌زا است. مصرف زیاد کافئین می‌تواند علائم فیزیکی اضطراب، مانند افزایش ضربان قلب و عصبی شدن را به همراه داشته باشد. همچنین پرخوری یا کاهش قند خون با تغییرات خلقی مانند تحریک‌پذیری و اضطراب مرتبط است.

4_ فشار شغلی:

مشکلات فضای کار، ساعت‌های کاری طولانی، برخورد نامناسب کارفرمایان و همکاران و همچنین ناراضی بودن از کاری که انجام می‌دهید همگی موجب استرس و فشارهای کوچک و بزرگ می‌شوند.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارتباط با ما


شماره تماس

55543022 - 031
09016693332

ادرس

کاشان - میدان شورا - ساختمان نوآوری سلامت 

پست الکترونیک

info@r-tebvida.ir

مقالات ما


آزمایش خون MPV چه زمان‌هایی باید انجام شود
  • 1
  • ژانویه
  • آزمایش خون MPV چه زمان‌هایی باید انجام شود

      متوسط حجم خون پلاکتی یک آزمایش خون است که میانگین پلاکت‌ها را در خون اندازه‌گیری می‌کند، پلاکت‌ها به زخم‌های التهابی کمک ...

    چند نوع آزمایش قند داریم؟
  • 3
  • ژانویه
  • چند نوع آزمایش قند داریم؟

    دیابت بیماری‌ایی است که همه ما با آن آشنایی داریم. می‌دانیم که قند خون بالا می‌تواند زمینه را برای بروز ناراحتی‌های جدی ...

    دلایل نیاز به انجام آزمایش مدفوع
  • 5
  • ژانویه
  • دلایل نیاز به انجام آزمایش مدفوع

    آخرین قسمت از سیستم گوارش بدن، روده ها هستند. مواد غذایی بعد از هضم در معده، باید وارد روده ها شوند تا ...

    اطلاعاتی در رابطه با آزمایش آلبومین
  • 7
  • ژانویه
  • اطلاعاتی در رابطه با آزمایش آلبومین

    علت‌های تجویز آزمایش آلبومین توسط پزشکان آزمایش آلبومین در حقیقت به بررسی میزان این پروتئین در خون افراد خواهد پرداخت، در صورتی ...