• کاشان - میدان شورا - ساختمان نوآوری سلامت

تماس با ما

09016693332

031-55543022

ایمیل

info@r-tebvida.ir

ساعات کاری

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 14:30

بهترین درمان برای اتیسم(اوتیسم) چیست؟

بهترین درمان برای اتیسم(اوتیسم) چیست؟

بهترین درمان برای اتیسم(اوتیسم) چیست؟

بهترین درمان برای اتیسم(اوتیسم) چیست؟

درمان های زیادی برای اتیسم(اوتیسم) وجود دارد، اما هیچکدام از این درمانها کامل نیستند و نمی توانند به صورت کامل تمام انچه کودک دارای اتیسم(اوتیسم) نیاز دارد را به او ارائه دهند چراکه هر کودک دارای اتیسم(اوتیسم) دارای طیفی از علائم است که هیچ روش درمانی نمی تواند به صورت کامل این طیف نشانه ها را پوشش دهد.از این رو است که والدین شروع به استفاده از یک شیوه ازمون و خطای نا خواسته می کنند و درمانها را یکی یکی و به توصیه متخصصان انتخاب می کنند و این نقطه شروع شکست در روند درمان کودک دارای اتیسم(اوتیسم) از همان ابتدا است.

به همین دلیل است که بیشتر متخصصان شناخته شده اتیسم عنوان می کنند که رویه ازمون و خطا برای کودک دارای اوتیسماشتباه است چراکه موجب هدر رفتن دوران طلایی رشد کودک شما می گردد.و این اتفاق تاسف اور چیزی است که در حال حاضر در ایران در حال رخ دادن است .بسیاری از خانواده ها با مراجعه به ما عنوان می کنند که متخصص کودک انها پیشنهاد نموده است که از فلان خدمات برای کودکشان استفاده کنند و بعد ها والدین متوجه گردیده اند این شیوه درمان تنها شیوه ای بوده است که این متخصص از ان اطلاع داشته، در صورتی که نیاز فرزند انها بیشتر و فراتر از یک رویکرد درمانی بوده است.

اینکه والدین بتنهایی از یک روش مثلا گفتار درمانی استفاده کنند یا اینکه صرفا خدمات کار درمانی را برای کودک خود مهیا کنند تنها بخشی از نیاز روزانه کودک انها را مهیا می کند حال انکه برخی از متخصصان نیز عنوان می کنند که شیوه کار انها تمام نیاز یک کودک دارای اتیسم(اوتیسم) را بر طرف می کند!نکته مهم و حیاتی این است که کودک دارای اتیسم(اوتیسم) به این شیوه تک بعدی تا مدتی پاسخ می دهد و والدین می توانند پیشرفت را در کودک خود مشاهده نمایند اما این پیشرفت به مانند این است که برای یک نهال تمام گزینه های رشد را مهیا نکنی و تنها نور کافی را بدون اب و هوای لازم در اختیار نهال قرار دهیم . این نهال کوچک که اکنون کودک شماست تا مدتی کوتاه رشد می کند و حتی برگهایی تازه می دهد که باعث دلگرمی است اما واقعیت دردناک اینجاست که این نهال به صورت تدریجی رشد خود را متوقف می کند و یا گاها دچار پسرفت می گردد و این دقیقا ان اتفاقی است که در کودک دارای اتیسم(اوتیسم) هم می توانیم مشاهده نماییم.

به طور کلی، کودکان دارای اتیسم(اوتیسم) با گزینه های زیر بهترین خدمات را دریافت می کنند:

  • شروع بهنگامتشخیص و خدمات درمانی و اموزشی
  • دریافت کامل مدت زمانه روزانه یا هفتگی خدمات درمانی و اموزشی
  • درمانها بایستی مبتنی بر تحقیقات علمی باشند
  • درمان و اموزش توسط یک درمانگر واجد شرایط ارائه می شود که به خوبی با کودک (و با والدین یا سرپرستان) ارتباط برقرار می کند.
  • کودک را به شیوه ای مثبت درگیر می کند (یعنی کودک باید از درمان لذت ببرد)
  • سعی کنید هزینه ها را کاهش دهید .درمانهای اوتیسم طولانی و زمانبر و البته هزینه بر هستند.
  • علائم اصلی اوتیسم مانند مهارت‌های اجتماعی، اختلال عملکرد حسی، تنظیم هیجانی، ارتباط کلامی و غیرکلامی، چالش‌های فیزیکی، مهارت‌های بازی، مشکلات توجه، مشکلات خلقی یا تمرکز….. را بتواند پوشش دهد(این را بدانید که کودک شما زمان زیادی برای تغییر روال اوتیسم در زندگی خود ندارد )

در ادامه برخی از موارد فوق را جهت اگاهی شما والدین توضیح خواهیم داد تا شما در روند انتخاب درمانگر و یا موسسه کودک خود تصمیمات درستی بگیرید.

شروع بهنگام یا شروع بموقع دریافت خدمات اموزشی و درمانی اوتیسم:

اصلی ترین و کلیدی ترین نکته در درمان و اموزش کودک دارای اتیسم(اوتیسم) شروع بهنگام است.و این شروع بهنگام مستلزم تشخیص بهنگام است.هرچه کودک شما در سنین پایین تر تشخیص اوتیسم را دریافت کند شانس بیشتری برای کاهش علائم دارد و البته اثر گذاری درمان نیز بیشتر است.اما متاسفانه دو اتفاق بسیار بد در ایران در حال رخ دادن است نخست اینکه به دلیل دانش پایین متخصصان احتمالا کودکان در سنین پایین تشخیص نمی گیرند و به والدین توصیه می گردد که در سن 3 یا 4 سالگی فرایند تشخیص را دنبال کنند و این اشتنباه 365 روز یا حتی بیشتر کودک را محروم از حیاتی ترین نیاز اموزشی او یعنی شروع بهنگام می کند.

دوم اینکه با تشخیص اشتباه روال رشدی کودک را به صورت کامل تغییر دهند. برای نمونه به والدین کودک عنوان می گردد که کودک انها درگیر با اختلال پردازش حسی است و یا آنچیزی که امروزه زیاد شنیده می شود baby digital  است!!!و تمام این اشتباهات فرصت رشد و دریافت خدمات مناسب را از کودک دارای اتیسم(اوتیسم) می گیرد. در اینجا لازم به توضیح است که است تشخیص های اشتباه و در مورادی مانند baby digital ساختگی ممکن است خوشایند والدین نیز باشد چراکه کودک انها به جای تشخیص یک اختلال قطعی اختلالی سبک تر و یا غیر واقعی را دریافت کرده است و همین امر بخشی از فشار روانی والدین را کمتر خواهد کرد. اما به تجربه و با استناد به مراجعاتی که بنده داشته ام این کودکان در صورتی که تشخیص اوتیسم را در 5 سالگی دریافت کنند بخش مهمی از دوران رشدی خود را با تشخیص اشتباه از دست می دهند.

پس برای دریافت بهترین درمانها و اموزش ها زمان را از دست ندهید و منتظر اعلام نظر افراد سود جو و فاقد صلاحیت که شناختی از اتیسم(اوتیسم) ندارند نباشید.

درمانها بایستی مبتنی بر تحقیقات علمی باشند:

از شیوه هایی که دارای تاییدیه و یا پیشینه پژوهشی هستند استفاده کنید. برای نمونه درکشور امریکا بیشتر درمانهای شناخته شده در دانشگاه ها شروع به کار کرده اند و این واقعیت را شکل داده اند که روشهای درمانی اوتیسم الزاما بایستی دارای چهارچوبی علمی و پژوهشی باشند.برای مثال روش لوواس در دانشکاه UCLA و یا روش تیچ در دانشگاه کارولینا و….توسط برترین متخصصان گسترش یافتند. از درمانهای غیر اصولی که در ایران ارائه می گردد پرهیز کنید.درمانهای گیاهی و یا طب اسلامی هیچ گونه پیشینه ای برای درمان اوتیسم نداشته و ندارند.مگنت تراپی،اکسیژن پرفشار و…. سایر درمانهای به این شکل در کشور های پیشرفته مورد استقبال کمی قرار دارند و تنها درمانهای مورد تایید رفتار درمانی و کار درمانی و گفتار درمانی آن هم به شیوه و اصول درست مورد تایید مجامع علمی درمورد اوتیسم هستند.

توسط یک درمانگر واجد شرایط ارائه می شود که به خوبی با کودک (و با والدین یا سرپرستان) ارتباط برقرار می کند.

آنچه توصیه می شود این است که درمانگران بایستی دوره های لازم را برای کار با کودک دارای اتیسم(اوتیسم) دیده باشند برای نمونه برخی از مراکز سازمان بهزیستی دارای متخصصان دوره دیده در زمینه کار با کودک دارای اتیسم(اوتیسم) هستند.این گونه مراکز با آموزش های دوره ای که در مواقعی به صورت الزامی توسط سازمانی بهزیستی برگزار می گردد و یا به صورت داخلی در مراکز ارائه می شود دانش ارائه خدمات به کودک دارای اتیسم(اوتیسم) را به شکل منسجم به کادر متخصص خود منتقل می نمایند و این واقعیت چیزی است که در سایر ارگانها دیده نمی شود. نکته ای دیگر این است که شما به عنوان والدین بایستی بتوانید فرایند مداخله و اموزش کودکتان را مشاهده نمایید. پس اگر در فرایند درمان و مداخله کودک خود شما را در پشت درهای کلینیک و یا اتاق درمان نگه می دارند باید درمورد این نوع خدمات بیشتر فکر کنید. شما به عنوان والدین باید بتواند هر زمان که خواستید و با هماهنگی مشاهده گر خدمات درمانی کودک خود باشید و حتی اموزشهایی را دریافت کرده و در منزل کار کنید.

درمان کودک را به شیوه ای مثبت درگیر می کند (یعنی کودک باید از درمان لذت ببرد)

درمانهای تهاجمی اخرین گزینه ها برای کودک دارای اتیسم(اوتیسم) هستند و از نظر نویسنده این متن نباید برای هیچ کودکی مورد استفاده قرار گیرد.اگر کودکی از فرایند درمان و آموزش خود لذت نبرد فرایند درمان دچار نقصان است.فرایند درمان و اموزش کودک دارای اوتیسم باید به کودک اجازه دهد تا همانند یک کودک دارای رشد عادی بازی کند، بخندد و شاد باشد.و اتفاقا بر اساس رویکرد های ترکیبی و انچه در مرکز اردیبهشت رخ می دهد با توجه به اینکه کودک روزانه 4 ساعات در مرکز است این فرصت وجود دارد که بدون فشار و استرس درمانگر در خدمت کودک باشد و به او اجازه دهد تا به مانند سایر کودکان بازی کند و شاد باشد.اما در دل تمام این فعالیت ها درمانگر می تواند به اهداف اموزشی خود نیز برسد و بر روی اهداف با توجه به رویکرد های مشخص کار کند.اما اگر قرار است یک کودک تنها 45 دقیقه یا حتی یک ساعت خدمتی خاص را دریافت کند درمانگر چاره ای جز این ندارد که بدون توجه به نیاز های کودک به صورت پر فشار و تهاجمی با کودک کار کند و همان چیزی است که کودک دارای اوتیسم از آن بیزار است و از آن دوری می کند. پس به این نکات توجه کنید :

نخست: اینکه هیچگاه رویکرد های تهاجمی را برای کودک خود انتخاب نکنید و اگر کودک شما در تمام ساعت ارائه خدمات گریه کرد بدانید که یک جایی از کار ایراد دارد.

دوم: هیچگاه کودک خود را درگیر خدمات یک ساعتی پرفشار روزانه نکنید. چراکه این خدمات فشاری شدید را به کودک 3 یا 4 ساله شما وارد می کند که از حد تحمل او خارج است.

سوم:در حال حاضر درمانی های ترکیب این فرصت را به کودکان می دهند که تا حد امکان فرایند جلسات اموزشی را بدست بگیرد و درمانگر را پیرو فعالیت خود کند.در این صورت کودک شما به درمانگر و شما نشان می دهد که از چه چیزی خوشش می اید و به چه چیزی علاقه مند است .پس زیرک باشید و از این فرصت ها نهایت استفاده را بکنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارتباط با ما


شماره تماس

55543022 - 031
09016693332

ادرس

کاشان - میدان شورا - ساختمان نوآوری سلامت 

پست الکترونیک

info@r-tebvida.ir

مقالات ما


آزمایش خون MPV چه زمان‌هایی باید انجام شود
  • 1
  • ژانویه
  • آزمایش خون MPV چه زمان‌هایی باید انجام شود

      متوسط حجم خون پلاکتی یک آزمایش خون است که میانگین پلاکت‌ها را در خون اندازه‌گیری می‌کند، پلاکت‌ها به زخم‌های التهابی کمک ...

    چند نوع آزمایش قند داریم؟
  • 3
  • ژانویه
  • چند نوع آزمایش قند داریم؟

    دیابت بیماری‌ایی است که همه ما با آن آشنایی داریم. می‌دانیم که قند خون بالا می‌تواند زمینه را برای بروز ناراحتی‌های جدی ...

    دلایل نیاز به انجام آزمایش مدفوع
  • 5
  • ژانویه
  • دلایل نیاز به انجام آزمایش مدفوع

    آخرین قسمت از سیستم گوارش بدن، روده ها هستند. مواد غذایی بعد از هضم در معده، باید وارد روده ها شوند تا ...

    اطلاعاتی در رابطه با آزمایش آلبومین
  • 7
  • ژانویه
  • اطلاعاتی در رابطه با آزمایش آلبومین

    علت‌های تجویز آزمایش آلبومین توسط پزشکان آزمایش آلبومین در حقیقت به بررسی میزان این پروتئین در خون افراد خواهد پرداخت، در صورتی ...