• کاشان - میدان شورا - ساختمان نوآوری سلامت

تماس با ما

09016693332

031-55543022

ایمیل

info@r-tebvida.ir

ساعات کاری

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 14:30

تاثیر امگا 3 بر سیستم اسکلتی عضلانی بدن

تاثیر امگا 3 بر سیستم اسکلتی عضلانی بدن

تاثیر امگا 3 بر سیستم اسکلتی عضلانی بدن

6 مورد تاثیر امگا 3 بر سیستم اسکلتی عضلانی بدن :

۱. درد عضلانی را کاهش می‌دهد:

هنگامی که فردی به شدت ورزش می‌کند (به‌طور مثال بدنسازی) یا یک روتین جدید را وارد برنامه تمرینی خود می‌کند، احتمالاً یکی دو روز بعد احساس درد و سفتی عضلانی خواهد داشت. درد عضلانی تاخیری (DOMS) یک مشکل رایج است که محققان پیشنهاد می‌کنند با پارگی‌های میکروسکوپی در عضلات و التهاب ارتباط دارد.

به دلیل تمرینات ورزشی شدید، بدنسازان احتمال بیشتری دارد که DOMS را تجربه کنند و این وضعیت می‌تواند انگیزه و عملکرد تمرینی را مختل کند. در این وضعیت معمولا استراحت و ماساژ توصیه می‌شود؛ اما مطالعات نشان می‌دهد که مصرف روغن ماهی هم می‌تواند بسیار کمک کند.مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که مکمل های DHA و EPA موجود در روغن ماهی به کاهش آسیب عضلانی پس از ورزش کمک می‌کنند.

۲. کیفیت تمرین را بهبود می‌بخشد:

EPA و DHA موجود در روغن ماهی به بهتر شدن عملکرد ورزشی کمک می‌کند. در حین یا بعد از تمرینات سنگین، خواص ضدالتهابی این اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند از کم شدن قدرت، کم شدن انعطاف پذیری و کاهش دامنه حرکتی عضلات، جلوگیری کند.

مطالعات مختلفی، بهبود عملکرد ورزشی با روغن ماهی را ثابت کرد. در مطالعات پژوهشگران، ورزشکارانی که روزانه مقدار مشخصی روغن ماهی مصرف می‌کردند، تورم عضلانی و انرژی بیشتری داشتند. همچنین مکمل‌هایی با اسیدهای چرب، قدرت عضلانی را حفظ و حتی بهبود می‌بخشند.

۳. امگا ۳ از تحلیل عضلانی ناشی از افزایش سن جلوگیری می‌کند:

همه افراد به طور طبیعی با افزایش سن توده عضلانی خود را از دست می‌دهند که پزشکان به آن سارکوپنی می‌گویند. هنگامی که افراد به سن ۳۰ سالگی می‌رسند، طبق تحقیقات، توده عضلانی هر سال ۰.۱ تا ۰.۵٪ کاهش می‌یابد و پس از رسیدن به سن ۶۵ سالگی حتی بیشتر هم می‌شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که PUFA ها این کاهش طبیعی توده عضلانی را در افراد مسن کندتر می‌کنند. بنابراین روغن ماهی برای جلوگیری از سارکوپنی و حفظ استقلال فیزیکی در افراد مسن مفید است.

افراد مسن‌تر ممکن است که عضله سازی را چالش برانگیزتر بدانند. این موضوع به این دلیل است که بدن آن‌ها به خوبی به تمرینات مقاومتی و دریافت پروتئین پاسخ نمی‌دهد. با این حال، خواص ضدالتهابی روغن ماهی می‌تواند با این شرایط مقابله کند.

روغن ماهی همچنین می‌تواند حساسیت عضلات به پروتئین و تمرینات مقاومتی را افزایش دهد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که مکمل ۴۲۰۰ میلی گرم امگا ۳ حاوی ۲۷۰۰ میلی گرم EPA و ۱۲۰۰ میلی گرم EPA باعث افزایش سنتز پروتئین عضلانی جدید در افراد مسن می‌شود.

۴. خطر مرگ ناگهانی را کم می‌کند:

مرگ ناگهانی در اثر ورزش، پدیده‌ای ناراحت کننده است که در موارد بسیار نادری بین ورزشکاران رخ می‌دهد.

خوشبختانه محققان اعتقاد دارند که دریافت امگا۳ به قدر کافی می‌تواند این خطر را کاهش دهد؛ و حتی آزمایشات و کارآزمایی‌های بالینی این موضوع را تائید کرده‌اند.

از طرف دیگر امگا۳ و روغن ماهی می‌توانند سیستم ایمنی ورزشکاران را تقویت کنند، این موضوع برای ورزشکاران (به خصوص حرفه‌ای‌ها) بسیار مهم است؛ چراکه تمرینات سنگین و رژیم‌های طاقت فرسا و شرایط رقابتی پرفشار دنیای ورزش می‌تواند ورزشکار را در خطر بیماری و انواع عفونت‌ها قرار دهد. پس امگا۳ با تقویت سیستم ایمنی هم می‌تواند از مرگ ناگهانی ورزشکار پیشگیری کند.

۵. خطر آسیب دیدگی ورزشی را کاهش می‌دهد:

امگا سه علاوه بر سرعت بخشیدن به ریکاوری پس ورزش، با جلوگیری از تخریب بافت، کاهش التهاب، افزایش جریان خون و اکسیژن، افزایش دامنه حرکتی و تسکین حساسیت مفاصل، باعث کاهش آسیب‌های ورزشی می‌شود. بنابراین افزودن منابع غذایی حاوی روغن ماهی و امگا۳ به رژیم غذایی ورزشکاران بسیار اقدام هوشمندانه‌ای خواهد بود.

۶. چربی بدن به خصوص چربی شکمی را کم می‌کند:

اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند به شما در سوزاندن چربی‌های اضافی کمک کنند. بله امگا۳ خودش یک چربی است؛ اما دریافت این چربی، اثر چربی سوزی دارد.

در یکی از ژورنال‌های انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی، محققان دریافتند که مصرف روزانه مکمل‌های روغن ماهی و امگا ۳ به میزان قابل توجهی توده چربی بزرگسالان را تنها در شش هفته کاهش می‌دهد. این امر به این دلیل است که داشتن سطوح کافی امگا ۳ به بدن شما اجازه می‌دهد تا در حین ورزش، چربی‌ها را برای انرژی بهتر بسوزاند. اینجا همان قانون سنتز پروتئین صدق می‌کند که هرچه امگا ۳ بیشتری داشته باشید، عملکرد بدن شما بهتر است؛ زیرا در حین ورزش، چربی بیشتری برای انرژی سوزانده می‌شود. همچنین به این معنی است که هنگام تمرین ، عضله از دست نمی‌دهید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارتباط با ما


شماره تماس

55543022 - 031
09016693332

ادرس

کاشان - میدان شورا - ساختمان نوآوری سلامت 

پست الکترونیک

info@r-tebvida.ir

مقالات ما


آزمایش خون MPV چه زمان‌هایی باید انجام شود
  • 1
  • ژانویه
  • آزمایش خون MPV چه زمان‌هایی باید انجام شود

      متوسط حجم خون پلاکتی یک آزمایش خون است که میانگین پلاکت‌ها را در خون اندازه‌گیری می‌کند، پلاکت‌ها به زخم‌های التهابی کمک ...

    چند نوع آزمایش قند داریم؟
  • 3
  • ژانویه
  • چند نوع آزمایش قند داریم؟

    دیابت بیماری‌ایی است که همه ما با آن آشنایی داریم. می‌دانیم که قند خون بالا می‌تواند زمینه را برای بروز ناراحتی‌های جدی ...

    دلایل نیاز به انجام آزمایش مدفوع
  • 5
  • ژانویه
  • دلایل نیاز به انجام آزمایش مدفوع

    آخرین قسمت از سیستم گوارش بدن، روده ها هستند. مواد غذایی بعد از هضم در معده، باید وارد روده ها شوند تا ...

    اطلاعاتی در رابطه با آزمایش آلبومین
  • 7
  • ژانویه
  • اطلاعاتی در رابطه با آزمایش آلبومین

    علت‌های تجویز آزمایش آلبومین توسط پزشکان آزمایش آلبومین در حقیقت به بررسی میزان این پروتئین در خون افراد خواهد پرداخت، در صورتی ...