• کاشان - میدان شورا - ساختمان نوآوری سلامت

تماس با ما

09016693332

031-55543022

ایمیل

info@r-tebvida.ir

ساعات کاری

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 14:30

عوارض و خطرات طولانی مدت داشتن سنگ صفرا

عوارض و خطرات طولانی مدت داشتن سنگ صفرا

عوارض و خطرات طولانی مدت داشتن سنگ صفرا

 

شاید این سوال بسیاری از افراد باشد، که آیا سنگ صفرا خطرناک است؟ باید پاسخ دهیم که در صورت مراجعه به موقع به پزشک و ماندن طولانی مدت سنگ در کیسه صفرا، عوارض خطرناکی فرد را تهدید می کند. که این عوارض رایج عبارتند از:

کولسیستیت حاد: در صورتی که وجود سنگ در صفرا منجر به مسدود شدن دهانه صفرا شود به صورتی که صفرا نتواند مایع خود را به بیرون هدایت کند، عفونت و التهاب در کیسه صفرا به وجود می آید که به آن کولسیستیت حاد گفته می شود. تقریبا در ۱ تا ۳ درصد از افراد دارای سنگ صفراوی، ممکن است کولسیستیت حاد به وجود بیاید.

کولسیستیت حاد داری علائمی است که عبارتند از: دردهای شدید در وسط‌های کمر و قسمت‌های فوقانی معده، کاهش اشتها، درد، لرز، تهوع و استفراغ. در صورت داشتن این علائم به مدت ۱ تا ۲ ساعت باید در اسرع وقت برای تشخیص بیماری به پزشک مراجعه کنید.

از سایر خطرات سنگ کیسه صفرا می توان به: زردی پوست یا چشم، عفونت کیسه صفرا، عفونت خونی، سپسیس، عفونت مجاری صفراوی، التهاب پانکراس و سرطان کیسه صفرا اشاره کرد. برای جلوگیری از به وجود آمدن این عوارض افراد باید برای درمان بیماری خود، سریعتر اقدام نمایند و نگذارند که سنگ در کیسه صفرا باعث التهاب و تورم شود.

عوامل خطر برای تشکیل سنگ کیسه صفرا

عواملی که باعث ایجاد تشکیل سنگ کیسه صفرا می شوند، دو دسته اند، که یک دسته از آنها توسط فرد غیر قابل پیشگیری هستند ولی دسته دیگر از عوامل را، افراد می توانند با رعایت یک سری از مسائل رعایت نمایند.

عوامل غیر قابل کنترل عبارتند از: جنسیت، سن، نژاد و سوابق خانوادگی و فامیلی برای تشکیل سنگ صفرا. که فرد در ایجاد آنها نقشی ندارد، فقط می‌تواند به صورت دوره‌ای بدن خود را چک کند تا به این بیماری مبتلا نشود.

مثلا افرادی که دارای سن ۶۰ سال به بالا هستند و بیماری دیابت شیرین دارند، این افراد از داروهایی استفاده می کنند که استروژن را بالا می‌برد و در ایجاد سنگ صفرا دخیل  است. اگر دارویی ممکن است که شانس مبتلا شدن به سنگ در کیسه صفرا را افزایش دهد، برای جلوگیری از این عمل نباید بدون مشورت پزشک داروهای خود را قطع کنید، اجازه دهید در این خصوص پزشک شما را راهنمایی کند.

عوامل قابل کنترل مانند:

اضافه وزن داشتن یا چاقی بیش از حد

رژیم‌های غذایی با چربی و کلسترول بالا و همچنین مواد غذایی با فیبر کم از عوامل مهم ایجاد سنگ کیسه صفرا می‌باشند.

کاهش وزن زیاد در زمان کوتاه هم منجر به تشکیل سنگ کیسه صفرا می‌شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارتباط با ما


شماره تماس

55543022 - 031
09016693332

ادرس

کاشان - میدان شورا - ساختمان نوآوری سلامت 

پست الکترونیک

info@r-tebvida.ir

مقالات ما


آزمایش خون MPV چه زمان‌هایی باید انجام شود
  • 1
  • ژانویه
  • آزمایش خون MPV چه زمان‌هایی باید انجام شود

      متوسط حجم خون پلاکتی یک آزمایش خون است که میانگین پلاکت‌ها را در خون اندازه‌گیری می‌کند، پلاکت‌ها به زخم‌های التهابی کمک ...

    چند نوع آزمایش قند داریم؟
  • 3
  • ژانویه
  • چند نوع آزمایش قند داریم؟

    دیابت بیماری‌ایی است که همه ما با آن آشنایی داریم. می‌دانیم که قند خون بالا می‌تواند زمینه را برای بروز ناراحتی‌های جدی ...

    دلایل نیاز به انجام آزمایش مدفوع
  • 5
  • ژانویه
  • دلایل نیاز به انجام آزمایش مدفوع

    آخرین قسمت از سیستم گوارش بدن، روده ها هستند. مواد غذایی بعد از هضم در معده، باید وارد روده ها شوند تا ...

    اطلاعاتی در رابطه با آزمایش آلبومین
  • 7
  • ژانویه
  • اطلاعاتی در رابطه با آزمایش آلبومین

    علت‌های تجویز آزمایش آلبومین توسط پزشکان آزمایش آلبومین در حقیقت به بررسی میزان این پروتئین در خون افراد خواهد پرداخت، در صورتی ...