• کاشان - میدان شورا - ساختمان نوآوری سلامت

تماس با ما

09016693332

031-55543022

ایمیل

info@r-tebvida.ir

ساعات کاری

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 14:30

معرفی روش‌های درمان درماتیت آتوپیک

معرفی روش‌های درمان درماتیت آتوپیک

معرفی روش‌های درمان درماتیت آتوپیک

 

درماتیت آتوپیک یک بیماری مزمن پوستی است که حدود 30 درصد از مردم ایالات متحده را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و بیشتر آنان را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند. آتوپیک به تمایل ارثی برای ایجاد درماتیت، آسم و تب یونجه اشاره داشته و درماتیت به معنی قرمزی و خارش پوست است. افرادی که مبتلا به اگزما یا درماتیت هستند، معمولا دچار خشکی و خارش پوست می‌شوند.

این مقاله به روش‌های دارویی و خانگی درمان درماتیت آتوپیک پرداخته و همچنین نکاتی را جهت مقابله با بیماری و زمان مناسب جهت مراجعه به پزشک ارائه خواهد داد. 

بررسی کامل درمان درماتیت آتوپیک

در حال حاضر هیچ راه مشخصی برای درمان درماتیت آتوپیک وجود ندارد، اما بسیاری افراد با افزایش سن بهبودی خود را به دست می‌آورند. درمان درماتیت آتوپیک معمولا به دو دسته تقسیم می‌شود که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  1. استفاده از مرطوب کننده‌ها برای تسکین خارش و خشکی پوست
  2. استفاده از ضدالتهاب‌ها جهت کاهش التهاب، خارش و قرمزی

افراد معمولا مرطوب کننده‌ها و ضدالتهاب‌ها را به صورت کرم یا پماد بر روی پوست خود استفاده می‌کنند، البته برخی از ضدالتهاب‌ها ممکن است به صورت خوراکی نیز مصرف شوند. در زیر به برخی از درمان‌های معمول برای درمان درماتیت آتوپیک خواهیم پرداخت:

  • داروها: پزشک ممکن است برخی پماد‌های موضعی یا داروهای خوراکی را برای هیدراته کردن پوست، کاهش خارش و تسکین التهاب تجویز نماید. این داروها عبارتند از:

کرم کورتیکواستروئید برای از بین بردن خارش و التهاب

قرص‌های کورتیکواستروئید که فقط برای استفاده کوتاه مدت جهت از بین بردن خارش و التهاب استفاده می‌شود.

مهارکننده‌های موضعی calcineurin که به از بین بردن التهاب جهت کاهش علائم می‌کنند.

آنتی هیستامین‌ها که بر اساس عقیده برخی دانشمندان می‌توانند خارش شدید ناشی از درماتیت آتوپیک را تا حدودی کاهش دهند.

در نظر داشته باشید که افراد می‌توانند استروئیدهای خفیف‌تری مانند هیدروکورتیزون را نیز مصرف نمایند.

  • رطوبت درمانی: تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش رطوبت پوست می‌تواند به بهبود علائم اگزما کمک کند. پس از حمام کردن، پارچه‌های مرطوب را در اطراف نواحی اگزما قرار دهید. این کار باعث هیدراته شدن پوست شده و عملکرد کرم‌ها و مرطوب کننده‌های دارویی را افزایش می‌دهد. توجه داشته باشید که استفاده خودسرانه از کورتیکواستروئیدها به هیچ عنوان توصیه نمی‌گردد و حتما باید طبق تجویز پزشک مصرف گردد. این کار به درمان درماتیت آتوپیک کمک خواهد کرد.
  • فتوتراپی: افراد مبتلا به اگزمای شدید می‌توانند از درمان نور ماوراء بنفش استفاده کنند. حدود 70 درصد از افرادی که مبتلا به اگزما هستند پس از انجام فتوتراپی، متوجه بهبود علائم خود خواهند شد. به گزارش مجله پزشکی آسان طب در طی فتوتراپی یک پزشک یا متخصص پوست، نور UVB را در تمام بدن و یا فقط نواحی آسیب دیده پخش می‌کند. این نور سبب کاهش خارش و التهاب شده و بدن را به ایجاد ویتامین D تشویق می‌کند، همچنین ممکن است به مبارزه با باکتری‌ها جهت جلوگیری از عفونت بپردازد.

معرفی درمان‌های خانگی برای درماتیت آتوپیک

بعضی از درمان‌های خانگی می‌توانند به کاهش علائم درماتیت آتوپیک کمک کنند، اگر چه افراد باید با در این باره با پزشک خود صحبت نمایند تا بهترین آن‌ها را برای درمان درماتیت آتوپیک استفاده کنند. داروهای خانگی زیر می‌توانند به کاهش علائم درماتیت آتوپیک کمک نمایند:

  • مرطوب کننده‌های طبیعی: برخی از محصولات طبیعی می‌توانند به ایجاد رطوبت در پوست کمک کنند و خارش را کاهش دهند. استفاده از مرطوب کننده‌های طبیعی به درمان درماتیت آتوپیک کمک خواهد کرد. طبق گزارش انجمن ملی اگزما، درمان‌های معمول خانگی که شواهد نشان می‌دهد در بزرگسالان مؤثر است به شرح ذیل می‌باشند:

روغن نارگیل: این روغن موجب رطوبت سازی پوست شده و علائم اگزما را کاهش می‌دهد. روغن نارگیل را روزی 2 یا 3 بار بر روی پوست خود بمالید.

روغن آفتابگردان: این روغن به مرطوب ساختن پوست کمک کرده و التهاب را کاهش می‌دهد. روغن آفتابگردان را روزی 2 بار بر روی پوست خود بمالید.

گیاه Cardiospermum: این نوعی عصاره گیاهی است که می‌تواند التهاب، خارش و باکتری‌های موجود بر روی پوست را کاهش دهد.

حمام کردن: حمام کردن به صورت روزانه برای اگزما ضروری است زیرا باعث هیدراته شدن پوست شده و مانع بروز عفونت می‌گردد. افراد همچنین می‌توانند انواع مختلف حمام کردن برای بهبود علائم اگزما را که در زیر به آن‌ها اشاره شده است، امتحان نمایند، بدین صورت که در استخر یا وان حمام خود چند قطره از مایعات زیر را بریزند:

  • حمام با روغن آفتابگردان
  • حمام با جوش شیرین
  • حمام با سرکه

همیشه 3 دقیقه پس از خارج شدن از حمام برای جلوگیری از خشکی پوست از مرطوب کننده‌ها در نواحی آسیب دیده پوست استفاده نمایید. درمان درماتیت آتوپیک بسته به علائم آن متفاوت می‌باشد.

نکاتی جهت مقابله با این نوع از اگزما

افراد می‌توانند از روش‌های مختلفی جهت مراقبت از پوست و کاهش علائم اگزما کمک بگیرند. این روش‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اجتناب از خارش دادن در نواحی آسیب دیده، زیرا به کاهش التهاب کمک می‌کند.
  • مصرف داروهای آنتی‌هیستامین برای کاهش خارش
  • اجتناب از پوشیدن لباس‌های پشمی، زیرا این کار می‌تواند پوست را تحریک کند.
  • اجتناب از مصرف صابون‌ها و مواد شوینده قوی و محصولاتی که حاوی عطر، رنگ و یا رایحه هستند.
  • در هنگام شستن اجسام با دست، مانند ظروف، تماس با آب را به حداقل برسانید.
  • شستشوی پوست با آب تمیز
  • اجتناب از شستشوی طولانی مدت

اگزما می‌تواند سلامت روان فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد و ممکن است منجر به علائم افسردگی، اضطراب و استرس شود. والدین باید به این نکته در فرزندان خود توجه داشته باشند، البته به همین ترتیب، یک بزرگسال نیز ممکن است بخواهد با متخصصان پزشکی، دوستان و اعضای خانواده خود صحبت نماید تا به کمک آن‌ها بتواند با هر گونه مسائل مربوط به سلامت روان مرتبط با اگزما به خوبی کنار بیاید.  طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، اگزما در نوزادان معمولا در دوران 3 تا 6 ماهگی، رشد می‌کند. درمان درماتیت آتوپیک در کودکان می‌تواند دشوار و وقت گیر باشد. اطمینان حاصل کنید که اتاق کودک در شب خیلی گرم نباشد زیرا تعریق می‌تواند علائم اگزما را بدتر کند.

زمان مناسب جهت مراجعه به پزشک

اکثر افراد می‌توانند درمان درماتیت آتوپیک را با استفاده از مرطوب کننده‌ها و سایر روش‌های خانگی پیش ببرند اما ممکن است برخی در صورت بروز عوارض نیاز به مراجعه پزشک داشته باشند. عفونت‌های باکتریایی، ویروسی و قارچی از عوارض رایج درماتیت آتوپیک به شمار می‌روند و این موضوع به خاطر وجود پروتئین‌هایی در پوست افراد مبتلا به اگزما بوده که با عفونت مبارزه می‌کنند. افراد مبتلا به اگزما ممکن است مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی مانند عفونت‌های مخمر باشند، آن‌ها همچنین ممکن است به عفونت های ویروسی پوست مانند اگزما هرپتیکوم مبتلا شوند. پزشک ممکن است با توجه به نوع و علت ایجاد عفونت، داروهای ضدباکتریایی، ضدقارچی یا ضد ویروسی را تجویز نماید. فرد مبتلا به عفونت ویروسی ممکن است در موارد نادر نیاز به مراقبت‌های اورژانس داشته باشد.

کاربران محترم اگر شما هم در رابطه با درمان درماتیت آتوپیک اطلاعاتی در دست دارید، آن را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارتباط با ما


شماره تماس

55543022 - 031
09016693332

ادرس

کاشان - میدان شورا - ساختمان نوآوری سلامت 

پست الکترونیک

info@r-tebvida.ir

مقالات ما


آزمایش خون MPV چه زمان‌هایی باید انجام شود
  • 1
  • ژانویه
  • آزمایش خون MPV چه زمان‌هایی باید انجام شود

      متوسط حجم خون پلاکتی یک آزمایش خون است که میانگین پلاکت‌ها را در خون اندازه‌گیری می‌کند، پلاکت‌ها به زخم‌های التهابی کمک ...

    چند نوع آزمایش قند داریم؟
  • 3
  • ژانویه
  • چند نوع آزمایش قند داریم؟

    دیابت بیماری‌ایی است که همه ما با آن آشنایی داریم. می‌دانیم که قند خون بالا می‌تواند زمینه را برای بروز ناراحتی‌های جدی ...

    دلایل نیاز به انجام آزمایش مدفوع
  • 5
  • ژانویه
  • دلایل نیاز به انجام آزمایش مدفوع

    آخرین قسمت از سیستم گوارش بدن، روده ها هستند. مواد غذایی بعد از هضم در معده، باید وارد روده ها شوند تا ...

    اطلاعاتی در رابطه با آزمایش آلبومین
  • 7
  • ژانویه
  • اطلاعاتی در رابطه با آزمایش آلبومین

    علت‌های تجویز آزمایش آلبومین توسط پزشکان آزمایش آلبومین در حقیقت به بررسی میزان این پروتئین در خون افراد خواهد پرداخت، در صورتی ...