• کاشان - میدان شورا - ساختمان نوآوری سلامت

تماس با ما

09016693332

031-55543022

ایمیل

info@r-tebvida.ir

ساعات کاری

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 14:30

چرا امگا 3 بخوریم و مصرف آن چه فواید و عوارضی دارد؟

چرا امگا 3 بخوریم و مصرف آن چه فواید و عوارضی دارد؟

چرا امگا 3 بخوریم و مصرف آن چه فواید و عوارضی دارد؟

چرا امگا 3 بخوریم و مصرف آن چه فواید و عوارضی دارد؟

مگا 3 یکی از اسیدهای چرب ضروری است که در ساختار برخی از چربی‌ها وجود دارد. این اسیدهای چرب را از آن جهت ضروری نامیدند که برای ادامه حیات ضروری است و هم بدن انسان نمی تواند آن را تولید کند، حتماً باید از طریق غذا یا مکمل‌ها تأمین شود. بدن انسان برای رفع نیازهای خود به مواد مغذی ازجمله اسیدهای چرب و پروتئین نیاز دارد.

سه نوع اسید چرب امگا 3 وجود دارد، یعنی اسید آلفا – لینولنیک (ALA)، دوکوزاهگزانوئیک اسید (مرجع پشتیبانی) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) که هر سه برای بدن مهم هستند.منابع گیاهی روغن دانه کتان، روغن سویا، روغن کنف، روغن کانولا، روغن گردو، کلزا، پریلا، چیا و توفو غنی از ALA هستند.

فوايد امگا 3 چیست؟ 

  • پيشگيري از بيماري هاي قلبي- عروقي  
  • مانع لخته شدن خون 
  • رشد سلولهاي مغزي 
  • افزايش اعتماد به نفس و مقاومت بدن 
  • جلوگيري از پيدايش و پیشروی سرطان
  • امگا3 در جلوگيري از پوكي استخوان نقش مهمي دارد
  • افزايش ضريب هوش شيرخواران شير مادر ( شير مادر امگا-3 دارد بنابراين توصيه مي شود مادران در دوران شير دهي ماهي بيشتر مصرف كنند)
  • برای بیماری‌های کرنری نیز توصیه می‌شود؛ سرخرگ‌های کرنری یا سرخرگ‌های قلب از آئورت بیرون می‌آیند؛ آئورت، شریان یا سرخرگ اصلی بدن است که از بطن چپ، خون را خارج می‌کند و اولین شریانی است که خون دارای اکسیژن زیاد را دریافت می‌کند.
  • گاهی کمبود امگا 3–  موجب بیماری‌های روحی و افسردگی می‌شود
  • امگا 3 برای آلزایمر مفید است.
  • امگا 3–  از سلول‌های عصبی محافظت می‌کند

خواص و فواید امگا 3 برای سلامت بدن و درمان بیماری ها:

تقویت سلامت قلب:

طبق گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA)، آزمایش ها کلینیکی نشان داده اند که امگا 3 در کاهش مشکلات بیماری های قلبی عروقی موثر است (CVD). روغن ماهی منبع عالی امگا 3 است و بنابراین خطر بیماری های قلبی و آریتمی های قلبی را کاهش می دهد. همچنین سطح کلسترول بد را کاهش می دهد و سطح کلسترول خوب را افزایش می دهد (HDL). امگا سه از انباشت تری تری گلیسیرید جلوگیری می کند و همچنین سطح تری از تری تری گلیسیرید اضافی را کاهش می دهد.

کمک امگا 3 به کاهش وزن:

تحقیقات انجام شده نشان داده است که امگا سه تاثیر خوبی بر ورزش برای کاهش وزن دارد. داوطلبانی که در رژیم غذایی خود امگا سه داشتند، کاهش وزن بیشتری نسبت به کسانی داشتند که به طور منظم آن را مصرف نمی کردند.

امگا 3 برای تقویت سیستم ایمنی:

مصرف منظم امگا سه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و در نتیجه باعث می شود که شما در برابر بیماری های شایعی مثل سرماخوردگی، سرفه و انفلانزا مقاومت کنید. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در امگا سه فعالیت و مقدار سیتوکین ها و ایکوزانوئیدهای موجود در بدن که مسئول سیستم ایمنی بدن هستند را تقویت می کنند. امگا سه برای بیمارانی که از لوپوس رنج می برند مفید است، که یک بیماری خود ایمنی است.

روغن امگا 3 موثر برای درمان ایدز:

تحقیقات انجام شده، امگا سه را به عنوان یک روش درمانی برای ایدز مورد بررسی قرار داده است. با این حال، هنوز یک تحقیق در عمق نیاز است.

امگا سه برای کاهش التهاب:

امگا سه در کاهش التهاب خون و بافت ها موثر است. امگا سه در درمان اختلالات گوارشی، بیماری سلیاک، سندرم روده کوتاه و بیماری روده ملتهب (IBD) از جمله بیماری کرون و کولیت روده موثر است که هر دو اختلالات معمول روده هستند.

امگا 3 برای کمک به درمان ورم مفاصل:

امگا سه در درمان آرتروز، روماتیسم، علائم رینود و شرایط مشابه مفید است. استفاده از امگا سه می تواند به کاهش نیاز به دوزهای زیاد داروهای ضد التهاب (non) کمک کند. در آرتروز، امگا سه می تواند در کاهش تاثیر آنزیم هایی موثر باشد که غضروف را نابود می کنند.

امگا 3 برای تسکین افسردگی و اضطراب:

اسیدهای چرب امگا 3، به تسکین افسردگی، ناراحتی، اضطراب، بی قراری، خستگی ذهنی، استرس، کاهش تمایل جنسی، تمایلات خودکشی و دیگر اختلالات عصبی کمک می کند. محققان بیان می کنند که امگا 3 می تواند در ثبات روحی و درمان اختلالات دو قطبی مفید باشد. یافته های یک مطالعه تحقیقاتی نیز نشان داد که مصرف ماهی می تواند برای سلامت روانی زنان مفید باشد و خطر گسترش افسردگی در زنان را کاهش دهد.

امگا 3 برای مراقبت از چشم:

امگا 3 توانایی بینایی را بهبود می دهد. هم چنین به اجتناب از انحطاط ماکولار مربوط به سن کمک می کند. مطالعه ای علمی قوی در مورد فواید امگا 3 برای مراقبت از چشم ارائه داده و در نتیجه به ادارات دولتی و پزشکان اجازه داده شده تا امگا 3 را برای انحطاط ماکولار توصیه کنند.

امگا 3 برای درمان بیماری آلزایمر:

تحقیقات انجام شده نشان داده اند که اسیدهای چرب امگا 3 در درمان بیماری آلزایمر موثر هستند. از آنجا که امگا 3 یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب ضروری است، به درمان بیماری آلزایمر کمک می کند.

عوارض جانبی امگا 3:

با اینکه امگا3 فواید زیادی دارد اما مصرف زیادی آن می تواند باعث ایجاد آلرژی و عوارض جانبی شود. افرادی که به غذاهای دریایی یا ماهی آلرژی دارند، به طور خاص، اثراتی مانند کهیر و تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو تجربه خواهند کرد.

در مورد مصرف بیش از حدش، فرد ممکن است تنفس بد بو، ناراحتی شکم، مدفوع شل، آروغ، تهوع، ضربان قلب نامنظم و بیماری مزمن در این مورد را تجربه کند. دقت کنید که بیش از میزان مصرف توصیه شده مصرف نکنید.

کودکان:

جذب بیش از حد امگا3 توسط کودکان می تواند منجر به واکنش های آلرژیکی مثل خارش، خس خس یا سرفه خشک شود و همچنین ممکن است سیستم ایمنی آن ها را تضعیف کند.

زنان باردار:

با اینکه امگا3 فواید بسیاری برای زنان باردار دارد، اما محتوای جیوه ای موجود در آن می تواند به حافظه، توانایی های شنوایی، مهارت ها و بینایی نوزاد آسیب برساند.

احتمال افسردگی و اختلال دو قطبی:

جذب بیش از حد امگا3 می تواند علائم افسردگی و اختلال دوقطبی را افزایش دهد.

سرطان، بیماری کبدی:

اگر از دیابت، سرطان و بیماری های کبد رنج می برید، از مصرف اضافی این روغن اجتناب کنید چون ممکن است وضعیت بیماری را بدتر کند.

دیابت و فشار خون پایین:

مصرف امگا3 در حد افراط می تواند سطوح فشار خون را پایین تر از سطح نرمال کاهش دهد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارتباط با ما


شماره تماس

55543022 - 031
09016693332

ادرس

کاشان - میدان شورا - ساختمان نوآوری سلامت 

پست الکترونیک

info@r-tebvida.ir

مقالات ما


آزمایش خون MPV چه زمان‌هایی باید انجام شود
  • 1
  • ژانویه
  • آزمایش خون MPV چه زمان‌هایی باید انجام شود

      متوسط حجم خون پلاکتی یک آزمایش خون است که میانگین پلاکت‌ها را در خون اندازه‌گیری می‌کند، پلاکت‌ها به زخم‌های التهابی کمک ...

    چند نوع آزمایش قند داریم؟
  • 3
  • ژانویه
  • چند نوع آزمایش قند داریم؟

    دیابت بیماری‌ایی است که همه ما با آن آشنایی داریم. می‌دانیم که قند خون بالا می‌تواند زمینه را برای بروز ناراحتی‌های جدی ...

    دلایل نیاز به انجام آزمایش مدفوع
  • 5
  • ژانویه
  • دلایل نیاز به انجام آزمایش مدفوع

    آخرین قسمت از سیستم گوارش بدن، روده ها هستند. مواد غذایی بعد از هضم در معده، باید وارد روده ها شوند تا ...

    اطلاعاتی در رابطه با آزمایش آلبومین
  • 7
  • ژانویه
  • اطلاعاتی در رابطه با آزمایش آلبومین

    علت‌های تجویز آزمایش آلبومین توسط پزشکان آزمایش آلبومین در حقیقت به بررسی میزان این پروتئین در خون افراد خواهد پرداخت، در صورتی ...