• کاشان - میدان شورا - ساختمان نوآوری سلامت

تماس با ما

09016693332

031-55543022

ایمیل

info@r-tebvida.ir

ساعات کاری

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 14:30

انواع روش های درمانی میگرن

انواع روش های درمانی میگرن

انواع روش های درمانی میگرن

انوع روش‌های درمانی میگرن

درمان قطعی میگرن چیست؟

درمان قطعی میگرن چیست؟ این سوالی است که بسیاری از مبتلایان به دنبال پاسخی برای آن هستند. اولین نکته ناامید کننده‌ای که بیماران مبتلا به میگرن می‌شنوند این است:  میگرن درمان قطعی ندارد

واقعیت این است که هیچ درمان قطعی تا کنون برای قطع کامل سردردهای میگرنی معرفی نشده است. اما تلاش‌های محققین و پزشکان برای درمان میگرن، منجر به یافتن راه‌کارهای عملی و دارویی برای کاهش درد و مدیریت درد شده است. با کمک این روش‌ها، افراد مبتلا به میگرن، می‌توانند پیش از شروع درد، میزان آن را کاهش دهند یا در هنگام شروع میگرن، آن را مدیریت کنند تا شدت پیدا نکند.

داروهای میگرن:

پزشکان بعد از شناسایی نوع میگرن، داروهای مختلفی را تجویز خواهند کرد. معمولا برای میگرن گروه دارویی OTC را تجویز می‌کنند.همین طور ناپروکسن نیز تجویز می شود. در صورت موفق نبودن این داروها، پزشک به سراغ مسکن‌های دیگر خواهد رفت.

البته این داروها بیشتر برای میگرن نوع بازیلر و قاعدگی تجویز می شوند. همچنین برای درمان و کاهش درد در میگرن فلج کننده یا همی پلژیک، پزشکان داروهای مسدود کننده به کانال های کلسیم بیمار تزریق می کنند. قرص میگرن عصبی نیز برای موارد خاص تجویز می‌شود.

درمان میگرن با بوتاکس:

درمان میگرن مزمن از طریق بوتاکس میسر است.  باید توجه داشت که این نوع بوتاکس با نوع زیبایی آن متفاوت است و حتما باید با مشاوره و تجویز پزشک مغز و اعصاب صورت گیرد. در بوتاکس برخی از عصب مغز را بی حس می کنند.

در این شرایط، پزشک به اعصاب حس در گردن و صورت، بوتاکس تزریق می‌کند که تا میزان نسبتا زیادی درد میگرن را کاهش خواهد داد. درمان میگرن با تزریق بوتاکس

درمان‌ خانگی میگرن چیست؟

برای درمان میگرن، گاهی می‌توان در کنار درمان‌های دارویی، از روش‌های مختلفی نیز در خانه استفاده کرد.

  • دراز کشیدن در یک اتاق تاریک و ساکت، به حفظ آرامش و کمتر شدن درد کمک می‌کند.
  • ماساژ آرام شقیقه و پیشانی نیز گاهی در کم شدن درد موثر است. در کنار این‌ها، ماساژ گردن و شانه‌ها نیز می‌تواند انقباض عضلات را کم کرده و به کاهش درد کمک کند.
  • قرار دادن کمپرس سرد یا گرم روی پیشانی یا پشت گردن، در بعضی از افراد نتیجه می‌دهد.
  • فاصله گرفتن  از گوشی همراه، تلویزیون، کامپیوتر و تمامی وسایل الکترونیکی نیز در زمان درد ضروری است.
  • مدیتیشن و یوگا، از جمله مواردی است که با کم کردن استرس، به کم شدن درد میگرن کمک می‌کند.
  • خوردن روزانه یک عدد سیب نه تنها از سردردهای میگرنی بلکه از انواع بیماری های دیگر می تواند شما را ایمن کند
  • نوشیدن آب بیشتر در کاهش سردرد بسیار موثر است زیرا یکی از دلایل افزایش سردرد کمبود آب بدن است.

درمان میگرن در طب سنتی با داروهای گیاهی مفید برای میگرن:

اولین و مهم‎ترین نکته، پیش از استفاده از داروهای گیاهی، مراجعه به پزشک است. هر نوع میگرن، درمان خاص خودش را دارد. ممکن است یک درمان سنتی برای نوع خاصی از میگرن، موثر باشد اما در نوعی دیگر هیچ کارآمدی نداشته باشد.

پس حتما درمان‌های گیاهی و سنتی را بدون تجویز پزشک این حوزه، به کار نبرید. برای درمان میگرن چه بخوریم؟ در طب سنتی، نسخه‌های گیاهی گوناگونی به صورت خوراکی و غیرخوراکی وجود دارد.

  1. روغن اسطوخودوس:بوی اسطوخودوس، خاصیت آرام‌بخش دارد. کافی است چند قطره روغن اسطوخودوس را روی یک دستمال ریخته و آن را بو کنید. یا مقداری از آن را در یک ظرف آب جوش ریخته و بخار آن را استنشاق کنید. ماساژ با روغن اسطوخودوس هم در کم کردن میزان درد میگرن موثر است.
  2. دمنوش زنجبیل برای میگرن
  3. دارچین:این ادویه خوش بو، یکی از بهترین ادویه‎‌ها در درمان بسیاری از بیماری‌هاست.  مقداری پودر دارچین را با آب مخلوط کرده و به شکل خمیر درآورید. خمیر را روی پیشانی و شقیقه مالیده و آن را ماساژ بدهید. سپس با آب گرم صورتتان را بشویید. خاصیت آرام‌بخشی و مسکن بودن دارچین، باعث کم شدن درد خواهد شد.
  4. روغن آویشن: ماساژ مقداری از روغن آویشن روی پیشانی نیز در کم شدن سردرد کمک می‌کند.
  5. ریحان:این سبزی خوش عطر، خاصیت ضد درد دارد. با مصرف ریحان همراه با غذای روزانه، به کم شدن درد میگرن می‌توان کمک کرد. نوشیدن دمنوش ریحان نیز برای کنترل سردرد توصیه می‌شود.
  6. سرکه سیب برای میگرن: سرکه سیب نیز این خاصیت شفا بخش سیب را دارد. ترکیب سرکه سیب با عسل و لیمو ترش، به کم شدن درد کمک می‌کند.
  7. نمک دریایی:ترکیب آب، نمک دریایی و لیموترش، یک شربت موثر در کم کردن درد میگرن را بوجود می‌آورد.
  8. نعناع: دمنوش برگ نعناع تازه همراه با عسل، یکی دیگر از نوشیدنی‎‌هایی است که برای کنترل درد میگرن توصیه می‌شود.
  9. قهوه: کافئین موجود در قهوه، باعث کنترل درد میگرن می‌شود.
  10. بابونه:این گیاه خاصیت بسیار زیادی برای تسکین دردهای التهابی دارد. دمنوش بابونه برای کم کردن درد میگرن توصیه می‌شود. به خصوص در زنانی که دچار میگرن قاعدگی هستند، دمنوش بابونه تاثیر بسیار زیادی در کم کردن این درد دارد.

درمان خانگی میگرن:

برای درمان میگرن چه بخوریم؟ غذاهای مفید برای میگرن:

درمان میگرن با رژیم غذایی مناسب امکان‌پذیر است.

از جمله رایج‌ترین مواد غذایی مضر برای میگرن شکلات، پنیر و قهوه است. اگرچه ممکن است نتایج مطالعات بالینی قابل تعمیم به عموم نباشد و این امکان وجود دارد که غذاهایی که باعث سردرد می‌شوند پس از چند بار مصرف، منجر به حملات میگرنی نشوند.

از سوی دیگر، غذاها یا نوشیدنی‌هایی که به بهبود سردرد‌های میگرنی کمک می‌کنند، ممکن است منجر به توقف یک حمله یا جلوگیری از پیشرفت آن شوند ولی این امکان هم وجود دارد که پس از چند بار مصرف هیچ تاثیری نگذارند. با این وجود، اگر مبتلاء به میگرن هستید مطمئناً برای شما مفید و جالب است که بدانید میلیون‌ها بیمار میگرنی به‌دنبال کدام رژیم غذایی برای سردردهای میگرن هستند.

در مقاله‌ با موضوع «درمان میگرن با رژیم غذایی» به بررسی مفصل این موضوع بپردازیم که برای درمان سریع میگرن از مصرف کدام غذاها باید پرهیز کرد و کدام مواد غذایی می‌توانند به کاهش اثرات میگرن کمک کنند.

بهترین درمان میگرن کدام است؟

شاید نتوان به طور کلی گفت که هر کدام از این راه هایی درمان پیشنهادی برای شخص بیماری بهبودی کامل را به دنبال دارد. در هر کدام از روش ها میانگین بین ۳۰ الی ۷۰ درصد بهبودی صورت گرفته است. این بیماری ممکن است فعالیت های روزانه فرد را دچار اختلال کنند اما  شخص نباید به این دردها خو بگیرد و فکر درمان نباشد زیرا خطرات میگرن ممکن است جدی باشد. تحقیقات ثابت کرده اشخاص دارای این بیماری بیشتر در معرض ابتلا به بیماری سکته مغزی هستند.

به طور کلی بیماری میگرن علاوه بر سردرد همراه علائم دیگری است که آن را از سردردهای معمولی متمایز می کند برای تشخیص نوع آن و نوع داروی مصرفی باید به پزشک مراجعه کرد و سرخود دارو مصرف کردن ممکن است عوارض بدتری به دنبال داشته باشد.

اما در کل اگر به این بیماری دچارید سعی کنید بیماریتان را به خوبی بشناسید علائم پیش از وقوع درد را شناسایی کنید این علائم می تواند شنیدن صداهای مبهم و یا نور سفید و یا خمیازه کشیدن چند روز پیش از وقوع سردرد ها باشد. مدت طولانی به مانیتور و صفحات تلویزیون و گوشی موبایل خیره نشوید.دخانیات و مشروبات الکلی را حذف کنید . مصرف قهوه، چایی و شکلات های تلخ را کاهش دهید و مرتب ورزش کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

گفتیم که بسیاری از افراد، هر سردرد شدیدی را به عنوان میگرن می‌شناسند. اما تشخیص میگرن بر عهده پزشک است که با انجام آزمایش‌های مختلف و گرفتن شرح حال از بیمار، احتمال ابتلا به میگرن و نوع آن را مشخص می‌کند. اگر دچار سردردهای بسیار شدید نبض‌دار هستید، و اگر در هنگام سردرد، حالت تهوع و سرگیجه دارید، بهتر است به جای خود درمانی، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

سردردهای میگرن معمولا با حساسیت شدید به نور و صدا همراهند. این موضوع هم می‌تواند سر نخی به شما بدهد. اگر در خانواده سابقه میگرن دارید هم حتما در صورت تکرار دردهای شدید، با پزشک مشورت کنید.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارتباط با ما


شماره تماس

55543022 - 031
09016693332

ادرس

کاشان - میدان شورا - ساختمان نوآوری سلامت 

پست الکترونیک

info@r-tebvida.ir

مقالات ما


آزمایش خون MPV چه زمان‌هایی باید انجام شود
  • 1
  • ژانویه
  • آزمایش خون MPV چه زمان‌هایی باید انجام شود

      متوسط حجم خون پلاکتی یک آزمایش خون است که میانگین پلاکت‌ها را در خون اندازه‌گیری می‌کند، پلاکت‌ها به زخم‌های التهابی کمک ...

    چند نوع آزمایش قند داریم؟
  • 3
  • ژانویه
  • چند نوع آزمایش قند داریم؟

    دیابت بیماری‌ایی است که همه ما با آن آشنایی داریم. می‌دانیم که قند خون بالا می‌تواند زمینه را برای بروز ناراحتی‌های جدی ...

    دلایل نیاز به انجام آزمایش مدفوع
  • 5
  • ژانویه
  • دلایل نیاز به انجام آزمایش مدفوع

    آخرین قسمت از سیستم گوارش بدن، روده ها هستند. مواد غذایی بعد از هضم در معده، باید وارد روده ها شوند تا ...

    اطلاعاتی در رابطه با آزمایش آلبومین
  • 7
  • ژانویه
  • اطلاعاتی در رابطه با آزمایش آلبومین

    علت‌های تجویز آزمایش آلبومین توسط پزشکان آزمایش آلبومین در حقیقت به بررسی میزان این پروتئین در خون افراد خواهد پرداخت، در صورتی ...